Investičné zlato, zlaté mince, respektíve predaj zlata za účelom získania požadovaného majetku. To všetko sú spôsoby, akými ľudia zvykli v minulosti obchodovať. Bolo len otázkou času, kedy tento proces nadobudne podobu peňazí.
Prvé banky na Slovensku
Peniaze začali hrať na Slovensku úlohu až v 11. storočí, banky v 30-tych rokoch 19. storočia. V roku 1827 boli založené filiálky prvej rakúskej sporiteľne v Trnave, Nových Zámkoch, vo Zvolene a o rok neskôr v Bratislave. Prvou samostatnou bankou na slovenskom území bola Bratislavská sporiteľňa, založená v roku 1841, o tri roky neskôr v Košiciach. V roku 1868 už bolo na Slovensku 11 bánk. O novom rozvoji bankovníctva na Slovensku ale hovoríme až podstatne neskôr.
V roku 1925 bola zriadená Národná banka československá (NBČS) a po roku 1945 pôsobili na našom území dve emisné inštitúcie. V Prahe to bola Národná banka československá, ktorá vznikla transformáciou z Národnej banky pre Čechy a Moravu, a v Bratislave zas Slovenská banka, ktorá vznikla zo Slovenskej štátnej banky. Dekrétom prezidenta republiky sa ukončila menová nejednotnosť a Národná banka československá bola vyhlásená za jediný emisný ústav v krajine.
Čo ste o peniazoch (možno) netušili?
Avšak, peniaze a bankovníctvo nemusia pre ľudí pôsobiacich v nebankových sektoroch značiť len fakty a cudzie slová. S financiami sa totiž viaže hneď niekoľko zaujímavých „pikošiek“.
- väčšina bankoviek je zelených kvôli najväčšej dostupnosti zeleného farbiva.
- 90% amerických dolárových bankoviek nesie stopy kokaínu.
- jednu bankovku môžete skladať a následne rozbaľovať zhruba 4000 krát, kým sa roztrhne.
- najčastejší zdroj hádok v manželstvách? Uhádli ste, sú to peniaze.
- podľa štatistík by bol jeden človek zo štrnástich ochotný za 7 miliónov Eur aj zabiť.
- viac ako 70% ľudí si myslí, že ideálnym spôsobom ako zbohatnúť, je podanie lotta. Ešte vyššie percento z nich sa ale väčšmi zameriava na sumu, ktorú môžu vyhrať, než na vôbec šancu uspieť.
- ak by ste mali práve teraz vo vrecku 10 dolárov a v banke žiadny dlh, ste bohatší ako 25% Američanov.
- takmer 70% ľudí si rozmyslí nákup tovaru cez internet, keďže výslednú cenu vrátane poštovného a balného považuje za privysokú.
- počas slnečných dní bývajú ľudia štedrejší a dávajú väčšie sprepitné ako v dňoch daždivých či pochmúrnych.
- 92% ľudí by dalo prednosť peniazom a bohatstvu pred láskou a zdravím.