Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako start-up ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu. Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy. Je to len jeden z mála úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa mimo Slovenska. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ „Horizont 2020“ sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na start-upy je práve dnes.
Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov u tradičných vydavateľstiev, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a plánujú vytvoriť nové sídlo v Rakúsku. Ján Cifra, Head of Business Development Piano Media, prezrádza, ako vyzeral vývoj ich start-upu a motivuje Slovákov, aby sa nebáli začať so svojim start-upom už dnes.
Prečo by mal byť internetový obsah spoplatnený?
Cifra: Otázkou je skôr to, že prečo by mal byť internetový obsah zadarmo. Náklady na tvorbu kvalitného obsahu sú veľmi vysoké, kým príjmy z reklamy sú pre vydavateľstvá čoraz nižšie. Spoplatnenie obsahu je preto logický krok pre získanie ďalších zdrojov na pokrytie ich nákladov. Navyše príjmy z plateného obsahu sú stabilnejšie oproti reklamným príjmom, ktoré sú ovplyvnené značnou sezónnosťou.
Slovenská start-upová rodina pomáha ako sa dá
Ivan Štefunko, jeden z otcov startupovej rodiny, ktorý dnes pôsobí v Neulogy a v minulosti investoval aj do Piano Media, ho označil za učebnicový startupový príbeh. Pre mesačník Stratégie konštatoval: „Sú jedna z firiem, ktorým sa podarilo získať klientov v zložitej oblasti media a publishing-u, na veľmi odlišných zahraničných trhoch, čo poukazuje na univerzálnosť a sofistikovanosť ich technológie aj produktu. Ako jedna z prvých slovenských firiem prešla klasickým cyklom založenia a niekoľkých kôl financovania zo zdrojov rizikového kapitálu.[1]“
Zážitok Piano Media v start-upe bol intenzívny. Každý kto bol v start-upe vie, že na Slovensku existuje jedna veľká rodina, kde sa každý s každým pozná. Táto etapa v start-up komunite pomáha začínajúcej firme zorientovať sa a začať zrealizovať svoj nápad rýchlo a relatívne dobre. Po dvoch rokoch však už start-up mítingy nepomôžu. Firma má iné problémy, ktoré sa v tejto komunite nevyriešia a firma sa s nimi potrebuje popasovať interne.
Kto alebo čo vám na začiatku pomohlo najviac?
Cifra: Na začiatku nám najviac pomohli naši investori, ktorí okrem samotnej investície s nami pravidelne konzultujú každý dôležití krok, či už ide o nové produkty alebo o obchodné príležitosti. Ale samozrejme veľa sme sa naučili aj z počiatočných chýb a omylov – práve tieto skúsenosti však oceňujú naši zahraniční klienti, keďže po troch rokoch fungovania im vieme poradiť, do akých aktivít sa oplatí investovať a do ktorých nie.
Keď sa start-up firma premodeluje na „iba“ firmu
Poslednou fázou start-upu je škálovanie. Je nutnou súčasťou, nakoľko od myšlienky a idey sa start-up firma dostala k realizácii samotného projektu a čelila novým vopred nezadefinovaným a neočakávaným okolnostiam. Osamostatnenie a strata statusu start-up nastáva hneď po tom.
[1] KLEMPOVÁ, Miroslava: Startup: Univerzálna definícia neexistuje; Stratégie 01/04/2014, strana: 54, 55