Evolúcia volantu v autách - viete ako kedysi vyzerali volanty?

Evolúcia volantu v autách - viete ako kedysi vyzerali volanty?

Poznáte históriu volantu od jeho začiatku až dodnes?

08.02.2023 | PoctiveSEO | fusion.sk

Volant je neodmysliteľnou časťou auta, ktorá sa používa pri zmene smeru jazdy a na udržanie smeru jazdy. Manipuluje ním vodič a zvyšok riadiaceho systému reaguje na jeho pohyby. Počas rokov sa nezmenil len jeho vzhľad ale predovšetkým počet funkcií, ktoré zastáva. Pozrime sa teda trochu bližšie na jeho cestu históriou. 

 

Riadiaca páka vs. volant

Prvé automobily volant vôbec nemali. Pred 129 rokmi, keď si nechal Karl Benz svoj automobil patentovať ako „vozidlo poháňané benzínovým motorom” bolo toto vozidlo riadené dvojicou pák na dosah vystretých rúk.

 

Volant dorazil do automobilov až v roku 1894, keď francúzsky inžinier Alfred Vacheron hľadal výhodu pre svoje pretekárske auto. Predpokladal, že s volantom sa mu bude šoférovať lepšie, ako s drevenou tyčou a preteky vyhrá. Aj keď preteky nevyhral cesta volantu sa začala. 

 

Náš tip: Niekoľko rokov, rozsiahle zmeny teplôt, priamy svit slnka – to sú faktory, ktoré ovplyvňujú životnosť každého materiálu. A volant auta nie je výnimkou. Už sa aj vám volant začína mrviť pod rukami? Možno je ten správny čas na jeho oživenie. Ušetrite peniaze za nový volant a siahnite do ponuky s autodoplnkami, určite tu nájdete vhodný a štýlový poťah na volant.

 

Ako sa volant menil

V roku 1900, ako prvý, začal montovať volanty do áut Daimler vo svojom modeli Phoenix. Stĺpik riadenia bol naklonený k vodičovi, čo sa ukázalo ako hodnotný pokrok. Už tieto autá mali na volante namontované ovládacie prvky, no namiesto funkcií infotainmentu ovládali také veci, ako je časovanie zapaľovania a tvorba zmesi.

 

20. roky

V 20. rokoch volant dostal ďalšiu funkciu a to vo forme krúžku v strede, ktorý ovládal klaksón. Točiť volantom bola vtedy fyzicky náročná činnosť a pre lepšie uchopenie bolo lepšie využiť rukavice. 

 

50. roky

Ešte aj koncom 50. rokov robil volant z jazdy fyzické cvičenie. Na vzhľad išlo o tvrdý štíhly kruh vyrobený zo syntetickej živice, dreva alebo plastu. V roku 1958 bol do vozidla limuzíny značky Mercedes-Benz 300 osadený volant aj s posilovačom riadenia. Volant sa tak mohol o niečo zmenšiť a spraviť šoférovanie jednoduchšie. Dnes už si jazdu bez neho nevieme predstaviť. 

 

70. roky

Postupne sa teda volanty stávali menšími a vyrábali sa z mäkšieho syntetického materiálu pre zvýšenie bezpečnosti a pohodlia vodiča. V tom čase sa začal používať kov na výrobu ramien volantu, ktoré boli odľahčené klasickými okrúhlymi otvormi. 

 

Postupne v 70. rokoch začali vybavovať prvé testovacie vozidlá airbagmi a už v roku 1972 boli airbagy zavedené aj v niektorých autách na predajnom trhu. Volant sa teda musel zmeniť tak, aby sa doňho airbagy vošli. 

 

Testovanie automotive projektov je dôležitou súčasťou vývoja nových technológií v autách dodnes. Rovnako aj airbagy si prešli mnohými úpravami a testami aby dosiahli kompaktnosť a bezpečnosť, ktoré nám dnes poskytujú.

 

90. roky

Počas 90. rokov sa vývoj volantu sústredil na jeho ergonómiu aj príjemnejšie materiály. V 90. rokoch, keď sa objavili prvé crash testy, sa prakticky všetky automobilky uchýlili k deformovateľným stĺpikom riadenia a výškovo a pozdĺžne nastaviteľné volanty sa stali dostupnejšími.

 

po roku 2000

Na prelome tisícročí prišiel Citroen s nápadom vybavovať svoje vozidlá pevným stredom. Pevný stredový volant si zachoval airbag. Výhodou tohto riešenia je, že airbag je vždy v rovnakej polohe voči vodičovi. Neotáča sa spolu s volantom, a preto mohol byť navrhnutý lepší tvar airbagu. 

 

Volant formule

Dnes sa už volanty, ktoré sú v autách formule veľmi nepodobajú na racingove volanty. Evolúcia volantu formuly začala jednoduchým volantom z dreva a hliníku, ktorý pripomínal skôr volant zo starej karosy. Obrovský kruh sa počas tejto doby premenil na multifunkčný volant, pripomínajúci skôr ovládač od hracej konzoly ako skutočný volant.

 

Tieto volanty majú desiatky tlačidiel, spínačov, pádla na riadenie za volantom a displej. Hneď niekoľko tlačidiel z nich mení nastavenie bŕzd formule, tým pádom pilot môže presunúť vyváženie zozadu dopredu a aj opačne. Dokáže tak tiež optimalizovať vyváženie pre jednotlivé zatáčky, nastavovať intenzitu brzdenia motorom alebo upraviť silu brzdného účinku, čo znamená dynamickú zmenu vyváženia podľa toho ako pilot silno brzdí.

 

V roku 2021 v Abú Dhabí sa konal prvý závod v tme pod umelým osvetlením a displej volantu svietil tak silno až pilotov boleli oči. Dokonca na helme vytváral rôzne tiene a pilotovi to bránilo v sústredení. Helmy sú už dnes vyrábané s antireflexnými sklami a displeje sú upravené tak, že sa dá korigovať intenzita svietenia. Piloti musia jednoznačne poznať, čo jednotlivé hlásenia na displeji a kontrolky znamenajú. Viete aj vy, čo signalizujú kontrolky v aute

 

Volanty dnes

V súčasnosti je veľké množstvo funkcií, ktoré na volantoch môžeme nájsť. Odlišnosti závisia na modeli či značke. Medzi štandardné funkcie patrí: 

 

– Ovládanie asistenčných systémov

– Voľba zobrazovaných informácií

– Regulácia teploty v kabíne

– Trasa navigácie

– Ovládanie prehrávanej hudby

– Prepínanie staníc rádia

– Rýchlosť tempomatu 

– Odstup od vozidla idúceho vpredu 

– Prijímanie hovorov

 

a iné

 

Záver

Volant sa v čase vyvíjal nielen po estetickej stránke ale aj po tej funkčnostnej. Napriek tomu, že nám jednotlivé funkcie, ktoré sú k dispozícií riadenie spríjemňujú a zjednodušujú nemali by sme zabúdať na zodpovednosť za volantom. 

 

Počas šoférovania by sme sa nemali nechať vyrušovať mobilným telefónom alebo ignorovať bezpečnostné pásy. Dôležité je tiež dodržiavať všetky predpisy, ktoré sú v platnosti a používať reflexné prvky na cesty a do auta, ktoré sú súčasťou povinnej výbavy. 

 

Natália Várošová, obsahový a SEO špecialista

Fotka od NoName_13 z Pixabay
Fotka od Emslichter z Pixabay

Hodnotenie

Evolúcia volantu v autách - viete ako kedysi vyzerali volanty?
Hodnotenie 4.67 z 5
Počet hlasov 3
Pridať top správu
Predchádzajúci Nasledujúci
Vyhľadávanie
Vyhľadať
Monitoring
Odoslať Viac
VÝHODY REGISTRÁCIE

Publikovanie PR správ
Zápis v katalógu
SEO spätné odkazy
Monitoring

Vyskúšaj zdarma 
Array
(
    [type] => 8192
    [message] => Optional parameter $level declared before required parameter $parentid is implicitly treated as a required parameter
    [file] => /data/c/8/c852813c-164d-4596-bb3a-297fe5ab4a77/spravodajstvo.sk/web/modules/models/menus.php
    [line] => 449
)